Coraz więcej młodych osób, ale nie tylko, staje się zwolennikami zakupów w wirtualnym świecie. Stało się to przyczyną konieczności uregulowania tej dziedziny życia, a co za tym idzie, zabezpieczenia interesów konsumentów korzystających z możliwości dokonywania zakupów przez Internet. Są one nazywane sprzedażą na odległość. Przysługuje nam z tego tytułu szereg uprawnień, ale trzeba wiedzieć, że nie każdy zakup za pomocą Internetu jest chroniony przez przepisy o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny. Taka ochrona nie przysługuje nam, jeżeli zawieramy transakcję handlową z inną osobą fizyczną, która nie prowadzi działalności gospodarczej, a za pomocš Internetu dokonuje sprzedaży. Z taką sprzedażą często spotykamy się na Allegro, które pośredniczy w dokonywanych przez internautów transakcjach handlowych, ale to od nas samych zależy, czy zakupu dokonamy u profesjonalisty, czy też taniej u osoby fizycznej, rezygnując z przysługującej nam ochrony.

Uważa się, że umowa została zawarta na odległość, gdy brak jest jednoczesnej obecności stron, a w jej zawarciu korzysta się z nowoczesnych form komunikowania. Poza Internetem będzie to telefaks, telefon, poczta elektroniczna, reklama prasowa z wydrukowanym formularzem zamówienia oraz wszelkiego rodzaju katalogi. Od umowy zawartej na odległosć lub poza siedzibą przedsiębiorstwa konsument ma prawo odstąpić bez podawania przyczyny w ciągu 10 dni. Termin liczony jest od dnia wydania rzeczy, a gdy umowa dotyczy świadczenia usługi - od dnia jej zawarcia. Jeżeli strony umówiły się inaczej, to konsumentowi nie przysługuje możliwość odstąpienia w przypadku, gdy świadczenie usług rozpoczęło się za jego zgodą przed upływem 10-dniowego terminu przewidzianego na rezygnację. Odstąpienie nie jest możliwe w przypadku nagrań audialnych i wizualnych oraz zapisanych na nośnikach komputerowych. Nie możemy zrezygnować z umowy także w przypadku świadczeń, za które cena lub wynagrodzenie zależy wyłącznie od ruchu cen na rynku finansowym.

W przypadku odstąpienia od umowy ważne jest, by konsument złożył rezygnację w formie pisemnego oświadczenia. To powoduje, że umowa uważana jest za niezawartą, a konsument zostaje zwolniony ze wszelkich zobowiązań. Wszystko, co strony świadczyły, ulega zwrotowi w stanie niezmienionym. Oznacza to, że nie możemy zwrócić używanego przez parę dni obuwia, bo przestało nam się podobać. Taki towar nosi ślady użytkowania i nie może być zwrócony. Zwrotu dokonujemy niezwłocznie, nie później niż w terminie czternastu dni.

Jeżeli dokonaliśmy jakichkolwiek przedpłat, należą się nam odsetki ustawowe od daty dokonania przedpłaty. Dodać należy, że absolutnie niedopuszczalne jest zastrzeżenie prawa odstąpienia od umowy za zapłatą oznaczonej ceny. Każdy z nas wiedzieć powinien, że przedsiębiorca poświadcza zwrot świadczenia na piśmie. Dla celów dowodowych oświadczenia o odstąpieniu od umowy powinny być wysyłane do przedsiębiorców za zwrotnym potwierdzeniem odbioru.

Agata Gołaszewska-Horak

2007.02.07